loader image

تلفن تماس:09131332418

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
مرکز تولید و پخش اسباب بازی

تخته نرد شایان

تومان80,000

نوع محصول : درجه 11

کد محصول : 1056

نوع چوب : MDF سه لایه

تعداد تاس : 2 عدد

تعداد مهره : 24 عدد

رده سنی : 18 سال به بالا

رنگ : قهوه ای

توضیحات

تخته نرد شایان

معرفی  تخته نرد :

نرد، تخته نرد، نردشیر، وینشیر یا بکگمِن از بازی‌های فکری و متکی به برنامه‌ریزی، روش، شمارش و شانس است.

در این بازی دو نفره، طرفین مهره‌های خود را بر اساس دو عددی که بر روی تاس نقش می‌بندد

در جهت حرکت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن حرکت می‌دهند

و درآخر از صفحهٔ بازی خارج می‌سازند، در پایان بازیکنی برنده خواهد بود

که زودتر همهٔ مهره‌های خود را از زمین بازی خارج نماید.

بعد از بازی گو و چکرز سومین بازی دنیاست که در میان مردم خاورمیانه و مردمان اروپای شرقی و به ویژه مردم ایران بسیار رایج است.

در بعضی از مناطق ایران به این بازی نردستان یا تخته نردستان می‌گویند.

اگر بازیکنی چهار دست برنده شود و دست اخر مارس کند به امتیاز یک برنمیگردد

روش بازی کردن :

آغاز بازی

نحوه چیدن مهره‌ها در ابتدای بازی
ابتدا، هر بازیکن یک تاس پرت می‌کند.

بازیکنی که عدد بیشتری بیاورد بازی را آغاز می‌کند.

در صورت مساوی شدن، دوباره تاس را پرتاب می‌کنند

(شخص آغازکننده با همان تاس ریخته شده بازی می‌کند و دوباره تاس نمی‌ریزد مثلاً اگر حریف ۲ آورده باشد و شما ۵ شما باید ۲ و ۵ را حرکت کنید) سپس نوبت بازیکن دیگر می‌شود.

عدد روی تاسها نشان می‌دهد که مهره‌ها چه تعداد خانه باید حرکت داده شوند.

مهره‌ها روبه جلو و با قانون‌های زیر حرکت داده می‌شوند:

مهره با توجه به عدد روی تاس به خانهٔ باز

(خانه‌ای که از دو مهره یا تعداد بیشتری از مهره‌های حریف پر نشده باشد) می‌تواند جابجا شود.

عددهای روی دو تاس تشکیل حرکت‌های جداگانه می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر یک بازیکن عدد تاسش ۵ و ۳ باشد، او می‌تواند

یک مهره را پنج خانه و مهره دیگری را سه خانه جلوتر در خانه باز قرار دهد.

یا می‌تواند یک مهره را هشت خانه به جلو ببرد و در یک خانه باز قرار دهد

(تنها در صورتی که نقطه میانی سه و پنج هم‌زمان بسته نباشند).

خانه بسته خانه‌ای است که دو مهره یا مهره‌های بیشتری از حریف آن خانه را پر کرده باشد.

بازیکنی که تاسش دو عدد برابر میاورد، اصطلاحاً جفت آورده و معادل آوردن چهار تا از آن عدد است.

مثلاً اگر تاس ۶ و ۶ بیاورد، بازیکن دارای چهار «شش» برای استفاده‌است، و می‌تواند هر ترکیبی از مهره‌ها را حرکت دهد.

بازیکن باید تا زمانی که حرکت قانونی با عدد روی تاسها دارد، حرکت کند و نمی‌تواند از عددی که آورده صرف نظر کند.

مثلاً اگر جفت ۳ آورده و فقط سه تای آن‌ها را می‌تواند بازی کند، باید آن سه را بازی کند.

بازیکن همواره باید بیشترین تعداد حرکت را که می‌تواند بازی کند،

به این معنی که اگر فرضاً بازیکن تاسش ۴ و ۵ بیاید به این صورت که اگر مهره‌ای خاص را ۴ خانه حرکت دهد

دیگر امکانی برای بازی کردن تاس ۵ نداشته باشد

اما اگر مهره‌ای دیگر را ۴ خانه حرکت دهد امکان بازی کردن تاس ۵ نیز برایش مهیا شود

اجباراً باید حالتی را که امکان بازی کردن هر دو تاس را به او می‌دهد بازی کند

حتی اگر آشکارا به ضررش باشد.

زدن و خوردن :

خانه اشغال شده توسط یک مهره، تک نامیده می‌شود.

اگر حریف روی مهره تک بیاید، آن مهره را می‌زند و جای آن قرار می‌گیرد و مهره خورده شده روی «بار» قرار می‌گیرد.

تا زمانی که یک بازیکن یک یا چند مهره بر روی بار دارد، باید نخست آن‌ها را وارد بازی کند.

هنگامی که نوبت اوست، با توجه به عدد روی تاسش،

مهره بیرون را در خانه بازی از ناحیه خودی حریف قرار می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر یک بازیکن یک مهره در بار دارد،

و تاسش ۴ و ۶ دارد، می‌تواند مهره اش را بر روی هر دو خانه چهار یا شش ناحیه خودی حریف قرار دهد به شرطی که آن خانه‌ها باز باشند.

اگر هیچ خانه‌ای باز نباشد، بازیکن نوبت خود را از دست می‌دهد؛

ولی باید تا آنجا که می‌تواند مهره‌هایش را وارد کند و بقیه را برای نوبت بعدیش بگذارد.

پس از آنکه آخرین مهره خورده شده وارد بازی شد، بازیکن به بازی عادی خود ادامه می‌دهد

و اگر از تاسش چیزی باقی‌مانده باشد، آن را بازی می‌کند.

 

خارج کردن :

زمانی که تمام مهره‌ها را در ناحیه خودی (۶خانه سمت راست تخته) جمع کردد،

حالا نوبت به آن رسیده‌است که مهره‌های خود را از بازی خارج کنید و برای خارج کردن مهره از بازی،

شما باید تاس‌ها را بیندازید و به ازای هر شماره تاس،

یک مهره از بازی خارج کنید. بازیکن با توجه به اعدادِ تاس باید شروع به بیرون انداختنِ مهره‌ها نماید.

مثلاً اگر شما ۵ و ۲ بیاورید، باید یک مهره از خانه شماره ۵ و یک مهره از خانه شماره ۲ خارج کنید و اگر در خانه‌های ۵ و ۲ هیچ مهره‌ای نبود باید با دیگر مهره‌ها این تاسهای ۵ و ۲ را بازی کنید

مثلاً برای تاس ۵ یک مهره از خانه ۶ به خانه یک ببرید و برای تاس دو یک مهره از خانه‌های دیگر حرکت دهید.

قانون: اگر تاس انداختید و در خانه مورد نظر هیج مهره‌ای نبود با شرط اینکه در خانه‌های قبلش هم هیچ مهره‌ای نباشد،

شما می‌توانید این مهره را از نزدیکترین خانه قبل از عدد تاس بردارید.

مثلاً تمام مهره‌های شما در خانه‌های ۱٬۲٬۳ جمع است و شما تاس می‌اندازید.

اگر تاس شما مثلاً ۴ و ۶ باشد شما می‌توانید دو مهره از خانه ۳ خارج کنید اما اگر در خانه ۵ شما مهره باشد

و در خانهٔ چهار مهره ندارید، شما نمی‌توانید با تاس ۴ مهره از بازی خارج کنید و باید این تاس را بازی کنید.

حال اگر تاس جفت بیارید شما می‌توانید چهار مهره از خانه عدد تاس خارج کنید.

مثلاً اگر جفت ۳ بیارید در صورتی که چهار مهره در خانه ۳باشد می‌توانید هر چهار مهره را خارج کنید.

اگر کمتر از چهار مهره در خانه ۳ باشد و در خانهٔ ۲ مهره دارید، می‌توانید تعداد تاس ۳ باقی‌مانده را از خانه ۲ بردارید.

 

مارس :

درصورتی‌که قبل از اینکه حریف‌تان بتواند حداقل یک مهره را خارج کند، تمام مهره‌هایتان را از بازی خارج کنید،

حریف شما مارس شده و امتیازی که بدست می آورید ۲ است.

در حالیکه اگر مارس نشود، امتیازی که می‌گیرید ۱ است.

اگر بازیکنی که ۴ دست برده دست آخر مارس کند به امتیاز یک برنمیگردد

 

داو دادن :

داو دادن اختیاری است. هر وقت هر کدام از دو بازیکن فکر کنند که برنده هستند،

می‌توانند از حریف بخواهند که باخت را بپذیرد یا امتیاز نتیجهٔ بازی دو برابر شود.

قبل از آنکه بازیکنان مجبور باشند تا آخر بازی کنند و ممکن است در این بین شانس دخالت زیادی در بازی توسط بازی داشته باشد.

حال آنکه با داو دادن این شانس کشته می‌شود و بازیکنی که به واسطهٔ بازی ضعیف عقب است تسلیم می‌شود.

 

کیوب، cube (تاس داو) کیوب یا تاس داو به تاسی می‌گویند

که برای عمل داو دادن به کار می‌رود و یک مقدار از تاسهای بازی بزرگتر است

و بر روی آن شماره‌های ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ درج شده‌است.

در طول بازی هر بازیکن که فکر می‌کند شایسته پیروزی است

می‌تواند داو دهد و تنها می‌تواند یکبار و قبل از تاس ریختن این چالش را برای حریفش به وجود بیاورد.

بعد از اینکه داو از سوی هر یک از بازیکن‌ها پیشنهاد شد، حریف حق دارد که آن را قبول یا رد کند.

اگر داو رد شود یعنی حریف شکست را قبول کرده و ست بعدی بازی شروع می‌شود؛ ولی اگر داو را قبول کرد بازی ادامه پیدا می‌کند و امتیاز بازی در عدد کیوب ضرب می‌شود

و در این هنگام تاس داو طرف بازیکنی می‌رود که داو را قبول کرده و عدد شماره ۲ کیوب رو قرار می‌گیرد.

همچنین اختیار داو دوباره با اوست.

بازیکنی که پیشنهاد داو را داده دیگر با کیوب کاری نخواهد داشت.

بازی ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که بازیکنی که داو را قبول کرده احساس کند

اینبار او شایستگی پیروز شدن را دارد و بر روی داو حریف داو می‌دهد و اینبار کیوب روی عدد ۴ می‌رود.

باز هم حریف حق انتخاب دارد که کیوب را بگیرد یا رد کند. اگر رد کند ۲ امتیاز واگذار کرده.

اگر قبول کند امتیاز بازی روی عدد ۴ می‌رود و نتیجه هر ست در عدد کیوب ضرب خواهد شد.

یعنی اگر شما مارس شدید و کیوب روی ۴ باشد شما ۸ امتیاز دادید

و اگر یک دست معمولی باختید و کیوب روی ۲ باشد ۲ امتیاز به حریف خواهید داد

یا اگر مارس اکبر شده باشید و کیوب روی ۱۶ بوده باشد ۴۸ امتیاز داده‌اید.

ویژگی های  تخته نرد شایان :

نوع چوب : MDF سه لایه

تعداد تاس : 2 عدد

تعداد مهره : 24 عدد

رده سنی : 18 سال به بالا

رنگ : قهوه ای

 

برای دیدن محصولات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *